Har du styr på din cookiestrategi?
Hvordan måler du brugerdata på en etisk måde i en verden, hvor alle er optaget af privatlivets fred?
Hver gang du klikker ind på en hjemmeside, foretager du et – for det meste hurtigt – valg om, hvorvidt du vil acceptere cookies og dermed dele dine oplysninger med virksomheden, som du besøger.
Men hvad får os til at klikke ”accepter” til cookies?
Om vi er klar over det eller ej, foregår der en hel del bias. Netflix vil vi gerne dele vores informationer med, så vi kan få serveret indhold, der er skræddersyet til os. Det samme gælder apps på telefonen, som hjælper os med at løbe hurtigere eller få de bedste tilbud i vores nærområde.
Cookiesamtykke eller ej?
Overordnet set vil vi helst klikke ja til cookies på websites, hvor vi kender brandet, har tiltro til det og får noget retur eller slet og ret, hvor cookieknappen er placeret, så det er nemt at klikke ja.
Omvendt er vi mindre tilbøjelige til at acceptere cookies, hvis vi har lavt kendskab til brandet eller er i den tidlige fase af et produktkøb. Og så er det bare et faktum, at flere og flere folk er opmærksomme på at holde deres personlige oplysninger private.
Som billedet herunder viser, er der sammenhæng mellem cookiesamtykke og marketingudgifter. Jo flere brugere, der accepterer cookies på dit website, jo færre marketingkroner skal du bruge på at målrette dine budskaber mod de rette modtagere.
Derfor er cookies en afgørende faktor for din forretning, især fordi vores tal viser, at danske virksomheder kan miste op til 30 % data, fordi besøgende takker nej til cookies.