Når det kommer til at ligge i toppen af søgeresultaterne, er der én faktor, der er særlig god at have for øje. Content af høj kvalitet er ikke til at komme uden om, og det er tydeligt, at Google belønner indhold, hvis det er relevant og brugbart. Vi ser nærmere på helpful content, og hvordan Google rangerer indhold.
Der bliver stadig ventet i spænding på, hvornår Google SGE gør sit indtog i Danmark, og ikke mindst hvordan det kommer til at påvirke søgeresultaterne. Særligt skæver SEO og content-specialister til, hvad det kommer til at betyde for arbejdet med indholdet på hjemmesiderne. Bliver de gamle discipliner vendt på hovedet, når der kommer til at indgå AI-genererede forslag direkte i søgeresultaterne? Svaret på dét spørgsmål kan måske give anledning til bekymring. Men ser man på statistikker over, hvilke faktorer der har indflydelse på rankings i Google, er det stadig velkendte faktorer, der dominerer listen. Og særligt veludført content tager pladsen som den vigtigste faktor.
Indhold påvirker SERP-placeringen
Ifølge en stor undersøgelse, udført af SemRush, tegner der sig et klart billede af, at det først og fremmest er content, der har indflydelse på SERP’en. I undersøgelsen blev 16.298 engelske keywords analyseret for at vurdere, hvilke faktorer der dominerede top 20-placeringerne. Af de i alt 65 forskellige faktorer, der blev målt på, var det en content-faktor, der løb med førstepladsen.
Helt specifikt var det faktoren ‘tekstrelevans’, der er tilstede hos flest af top 20-resultaterne. Ser man det i sammenhæng med Googles seneste store update og proklamering om at launche SGE, er det ikke til at komme uden om, at energien skal sættes ind på at udvikle indhold af høj kvalitet, der er til gavn for brugerne.
Content af høj kvalitet er lig med helpful content
Så hvad er helpful content egentlig? Første gang Google introducerede begrebet var tilbage i sommeren 2022. Siden da har der været flere opdateringer af algoritmen, og den seneste kom i marts, hvor der igen blev sat en tyk streg under, at indhold skal være for mennesker – ikke for søgemaskiner. Helpful content er kendetegnet ved at give værdi til brugeren. Det er originalt, vinklet og gentager ikke information, som allerede findes.
Google har med den nyeste opdatering fokus på at rydde op i indhold, der rangerer højt, men som har ringe værdi. Målet er, at brugerne bliver matchet bedre med indhold af høj kvalitet, der giver en tilfredsstillende oplevelse. Det nytter altså ikke noget, at brugeren skal trawle gennem den ene side efter den anden for at finde frem til svaret på sit spørgsmål.
Kort sagt handler helpful content om at være det bedste svar på brugerens spørgsmål eller behov – og om at give svaret til brugeren så hurtigt som muligt. Hvis du har indhold på dit website, som ikke lever op til kriterierne, er det en god idé at forbedre eller fjerne det. Begge dele mindsker nemlig chancerne for, at Google rangerer dit indhold lavere.
Hvordan skaber man helpful content?
Med rammerne ridset op i forhold til hvad helpful content dækker over, er det værd at se nærmere på, hvordan man lever op til at levere nyttigt indhold. Her gælder det i høj grad om at inkorporere E-E-A-T-principperne (Experience, Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness), da de danner fundamentet, når der skal skabes helpful content.
Vi har samlet en række konkrete spørgsmål, der kan være med til at guide i arbejdet med nyttigt indhold:
- Har dit website et primært fokus eller formål?
- Vil målgruppen finde dit indhold nyttigt?
- Har brugeren haft en tilfredsstillende oplevelse efter at have besøgt dit website?
- Viser dit indhold dyb viden og ekspertise om emnet, og er det baseret på førstehåndsoplevelser?
- Føler brugerne, at de ved nok om emnet til at nå deres mål, efter de har besøgt dit website?
Spørgsmålene kan anvendes som rettesnor – både når du skal skabe nyt indhold eller gennemgå eksisterende sider.
Sæt brugeren i centrum
Omdrejningspunktet i helpful content er som sagt brugeren. Derfor er det altafgørende, at indholdet på siderne har brugeren som førsteprioritet. Det betyder ikke, at du skal glemme de gode gamle SEO-dyder, men det er vigtigt først at have brugerens søgeintentioner på plads og derefter skrue op for SEO-værktøjerne.
Et vigtigt punkt er at give brugeren den information, de søger. Det skal være nemt og hurtigt for dem at finde svaret på deres spørgsmål, og her nytter det ikke at lokke med metatitler og descriptions, som aldrig holder, hvad de lover. Det gælder også om at holde sig til emnet og vise den viden, man har. Hvis man begynder at udvikle indhold, der er uden for ekspertiseområdet, eller som ikke er en del af brugerens interesse, skaber man ikke helpful content.
I bund og grund skal dit indhold gøre brugeren klogere inden for et specifikt felt med unik ekspertviden, der er nemt at finde rundt i. Er brugeren tilfreds, har dit indhold bestået prøven.
Hvis du har indhold, der trænger til at blive gået igennem sømmene, eller mangler hjælp til at udvikle nyt og nyttigt indhold for brugerne, kan vi stå for processen. Ræk ud til os for at høre mere om, hvordan vi arbejder med helpful content og sikrer, at dit indhold rammer brugerens intention.