Blandt vores klienter findes et dansk designhus, der forener tidløse og moderne klassikere med nutidens kreative udtryk inden for interiør og møbeldesign. Med hovedsæde i Danmark og en stor global arbejdsstyrke af dedikerede medarbejdere deler de deres kollektion med designentusiaster og eksklusive partnere verden over.
Designvirksomheden har, som så mange andre brands i branchen, oplevet faldende salg i flere markeder. Det skyldes blandt andet en svækket økonomi i flere dele af verden med virksomhedskonkurser og høj inflation, der har gjort, at forbrugerne holder mere på pengene, end de tidligere har gjort.
Virksomheden henvendte sig derfor til IIH Nordic for specialistviden og hjælp til eksekvering med klare ambitioner om at vækste deres forretning i alle markeder, og særligt i USA, gennem sociale medier og Google.
Resultater
- 9,7 i ROAS
- +30% i ad spend
- 147% stigning i omsætningen
- Bedste månedsresultat målt på omsætning i virksomhedens historie
Luksus på lavt budget spænder ben
Den store udfordring var, at virksomheden med et begrænset budget skulle kickstarte salget i USA. Indtil videre var det ikke lykkedes at få succes på det amerikanske marked, og derfor var valget af kanal, korrekt funnel setup og budgetfordeling alfa og omega for at kunne bryde igennem til forbrugerne i USA.
Derudover er virksomheden ikke en e-handelsbutik med høj salgsvolumen. Deres produkter har en pris over gennemsnittet, hvilket naturligt fører til færre salg. Som følge heraf stod det klart, at det ville blive en udfordring at indsamle tilstrækkelig data til at oprette specifikke og relevante segmenter.
Nye kanaler tages i brug
Virksomheden havde tidligere inkluderet Pinterest som en del af deres sociale mediestrategi, men uden at fokusere intensivt på platformen. Da virksomheden specialiserer sig i mode- og luksusprodukter til hjemmet, hvilket indebærer en mere kompleks kunderejse end for mindre eksklusive varer, var det afgørende at revurdere og optimere deres kanalstrategi.
Efter at have analyseret erfaringer fra tidligere cases og individuelt vurderet hver potentielle kanal, blev det klart, at Pinterest udgjorde en værdifuld mulighed. Pinterest er kendt for at være en vigtig inspirationskilde inden for områder som mode og boligindretning, hvilket gør platformen særdeles relevant for en virksomhed, der sælger dansk design og interiør. Dette førte til en beslutning om at intensivere fokus på Pinterest og udvikle en mere målrettet og strategisk tilgang til at bruge platformen til at styrke virksomhedens brand og nå deres målgruppe mere effektivt.
Effektiv kampagnestruktur
Tidligere var målretningen på Meta relativt snæver med inddeling ud fra regioner, stater og indtjening. Med det nye kampagne-setup blev målgrupperne gjort bredere, og kampagnerne blev konsolideret, så der kunne opnås en samlet og øget mængde af konverteringsdata i kampagnerne.
Den strategiske planlægning af indsatsen på Pinterest foregik ved, at hele funnel-eksekveringen blev tænkt ind i arbejdet. Der blev testet kreativer og målgrupper i topfunnel, og opmærksomheden var rettet mod brede søgeord. På den måde gav det viden om, hvad der virker, og hvad der ikke fungerer. Her var fokus ikke hårde konverteringsmål, men i stedet viden og læring.
Den læring udgjorde fundamentet til strukturen af low funnel-kampagner, hvor der kunne sættes hårdt ind på salgskampagner, retargeting og sikre den ønskede ROI.
For at sikre gode resultater i kampagnerne er det af afgørende betydning, at analysearbejdet er gjort ordenligt fra starten. Det handler om at gøre brug af de rette søgeord og interesser samt sikre, at budskabet stemmer overens med dette. Hvis ikke budskabet matcher, bliver konverteringskampagnerne pludselig meget dyre.
Kampagneopsætningen var på den baggrund enkel. Både på Meta og Pinterest blev der målrettet bredt i forhold til målgruppe – både med push-annoncering og remarketing.
Struktur for Pinterest-kampagner:
– Bred trafikkampagne
– Push-konverteringskampagne
– Bred remarketing
Struktur for Meta-kampagner:
– Bred prospecting
– Bred remarketing
I de brede målgrupper blev der benyttet interesser og bredt definerede søgeord. Geografisk var fokus på at ramme flere stater i stedet for nøje at udvælge specifikke byer. I forhold til aldersfordelingen var det kun unge under 21 år, der blev sorteret fra, da det er få i denne målgruppe, der køber produkter i virksomhedens produkt- og prisklasse.
I arbejdet blev der konstant testet forskellige kreative elementer. Gode kreative elementer spiller en afgørende rolle, og derfor blev der lagt vægt på at øge antallet af kreativer og lade algoritmen arbejde frit. Billederne havde produktet i fokus og var professionelt fremstillet med fokus på at få produktet til at fremstå luksuriøst og lækkert.
Ny rekord for omsætning
Med den nye struktur er ROAS’en på Meta i EU øget fra 5,5 til 12,1, og i USA er ROAS’en steget fra 1,0 til 6,6. Det er sket, selvom ad spend blev øget med 30%. Som følge af disse forbedringer steg virksomhedens omsætning samlet set med 147%.
Pinterest:
2022→ CTR: 0,42% og ROAS: 0,79 (med hjælp fra andet bureau)
2023→ CTR: 1,08% og ROAS: 6,31 (med hjælp fra IIH Nordic)
Der er således sket væsentlige forbedringer på resultatsiden med den nye struktur, og tallene taler for sig selv. Siden IIH kom ombord til at varetage annoncering på sociale medier, har virksomheden oplevet deres bedste måned nogensinde målt på omsætning.
Vil du lære mere om IIH Nordics tilgang, eller er du nysgerrig på, hvilke resultater, vi kan skabe for din virksomhed? Så tøv ikke med at række ud til os og booke et uforpligtende møde.