Gigtforeningen genvinder 40% af deres hjemmesidebesøg takket være Recapture

35 % flere besøgende kom ind via Facebook

40% stigning i direkte trafik til hjemmesiden

Over 110.000 genvundne besøg på hjemmesiden

Introduktion til sagen

INDUSTRI
Patientforening


HVEM ER KUNDEN?
Med mere end 80.000 medlemmer er Gigtforeningen Danmarks tredjestørste patientorganisation. De kæmper for at gøre livet bedre for de 700.000 danskere, der lider af gigt, slidgigt og rygproblemer.

VÆRKTØJ TIL FREMSTILLING

  • Google Analytics 4
  • Google Tag Manager

IIH NORDIC TOOLS

  • Recapture

IIH NORDIC TEAM

Andreas Brinch,
Chef for kundestrategi

Florian Pertynski, Senior
Digital Analytics Engineer

Sebastian Kofoed, Client Relationship Manager

Download case        

Stol på dine data

Mange brugere vælger at “opt-out” cookies af frygt for at afgive personlige data. På samme måde er cookies ved at blive udfaset af en række browsere, såsom Safari og Google Chrome. Det betyder, at mange virksomheder ikke er i stand til at identificere mange af deres brugeres adfærd. En stor mængde værdifulde brugerdata går derfor tabt, hvilket svækker beslutningsgrundlaget for annoncering og generel hjemmesideaktivitet. Det er præcis den udfordring, som Gigtforeningen stod over for, da de fandt det svært at stole på deres data.

I dag er sagen en helt anden for Gigtforeningen, som nu har over 110.000 genvundne hjemmesidebesøg og over 35% flere hjemmesidebesøg sporet via Facebook end tidligere. Det skyldes implementeringen af IIH Nordics unikke dataløsning Recapture, som gør Gigtforeningens data pålidelige og giver dem mulighed for at måle alle besøgende på deres hjemmeside – også dem, der har fravalgt cookies.

Nu er Gigtforeningen godt rustet til at øge effektiviteten af deres kampagner og forbedre kunderejsen, samtidig med at de overholder GDPR-reglerne.

Recapture sætter standarden for, hvordan foreninger og virksomheder kan bevare de besøgendes privatliv og samtidig få værdifuld indsigt i deres onlineadfærd på hjemmesiden, og hvilke medieplatforme de kommer fra. Blandt andet ved Gigtforeningen nu, at brugerne oftest tilgår deres hjemmeside via fx Facebook eller Google, og dermed hvilken medieplatform det bedst kan betale sig at prioritere deres marketingbudget på.

Gigtforeningens tre ønsker:

Beskyt brugeren i overensstemmelse med GDPR
Evne til at spore og analysere den samlede trafik på hjemmesiden
Større pålidelighed af egne data

Recapture i tre trin

Inden dataløsningen Recapture implementeres, skal virksomheden tage stilling og have styr på en række punkter.

Før virksomhederne implementerer Recapture-dataløsningen, skal de overveje og løse en række problemer.

For det første skal de have en funktionel og valideret Google Analytics 4-opsætning og have implementeret Google Tag Manager. For det andet skal de være cookie-compliant (dvs. at virksomheden bruger cookies i overensstemmelse med gældende love og regler), da dette er afgørende for at sikre brugernes privatliv.

Når disse ting er i orden, er grundlaget for en meget hurtigere implementering af Recapture i virksomheden skabt.

IIH Nordic kan hjælpe virksomheden med at opsætte disse Google-værktøjer, hvis de ønsker det.

Næste skridt er at implementere dataløsningen, som er nøglen til, at virksomheden lovligt kan indsamle data om brugere, der siger “nej tak” til cookies på hjemmesiden.

Det er muligt, fordi Recapture blandt andet er en proxy-løsning. Det betyder, at den opretter en skillevæg mellem besøgende på hjemmesiden og tredjepartsværktøjer. På denne måde anonymiseres data i Google Analytics.

Anonymiseringsnøglen ændres hver time, og hverken virksomheden, IIH Nordic eller Google kan genskabe den.

Hvis virksomheden har styr på de førnævnte ting i den indledende fase, kan implementeringen af dataløsningen gennemføres på bare to uger. Det eneste, organisationen skal gøre, er at træffe et aktivt valg om brugen af data – hvor de kan deles og med hvem.

Efter implementeringen af dataløsningen bruger IIH Nordic cirka en uge på at teste løsningen for at validere dataene og sikre, at alt fungerer, som det skal. Herefter er dataene sikre og pålidelige, og efter et par uger kan virksomheden trække brugbare resultater ud af deres Google Analytics og begynde at optimere kampagner, hjemmeside og kunderejse.

For at gøre det så overskueligt som muligt at læse resultaterne har IIH Nordic udviklet et dashboard, der gør det nemt for virksomheden at fortolke dataene. Dette dashboard er ikke inkluderet i Recapture, men det kan tilkøbes, hvis kunden ikke ønsker at oprette sit eget dashboard.

Produktet hedder “Analytics Hub”. Kunden betaler et månedligt abonnement, og vi sørger for, at dataene er i dashboardet. Vi sikrer, at det fungerer, og vi vedligeholder det løbende, så kunden ikke behøver at bekymre sig om det.

Recapture er for alle

Recapture kan nemt implementeres af andre virksomheder med det formål at beskytte brugernes privatliv og samtidig få et pålideligt datasæt til at strømline kampagner og kunderejser.

Løsningen bruger udelukkende Google-værktøjer, som er tilgængelige for alle, og som mange virksomheder allerede bruger i dag, men sjældent udnytter til deres fulde potentiale.

Med Recapture er det lykkedes IIH Nordics specialister at udvikle en unik og innovativ digital løsning, der gør det muligt for Gigtforeningen og andre organisationer at måle alle besøgende på deres hjemmeside – også dem, der afviser cookies.

Under udviklingsprocessen arbejdede IIH Nordic tæt sammen med Gorrissen Federspiel, et af Danmarks førende advokatfirmaer, for at sikre fuld overholdelse af GDPR-reglerne.

Allerede efter to måneder kunne Gigtforeningen blandt andet prale af 40% mere direkte trafik på hjemmesiden og 35% mere på hjemmesiden via Facebook og over 110.000 genvundne besøg i alt.

– Storm Hansen, CRM-teamleder i Gigtforeningen
Download case        

Relaterede cases