IIH Nordic & NEYE: Fra spildte annonceudgifter til gratis organisk trafik

Årlig besparelse på et signifikant beløb til Google

Omfordeling af det sparede annoncebudget til mere effektive kampagner og initiativer

Bedre indsigter og mere retvisende CPC-beregninger

NEYE er en butikskæde i Danmark og Sverige, som er specialiseret inden for salg af bl.a. tasker, rygsække og kufferter. Som mange andre detailvirksomheder har NEYE investeret i brandede søgeord i Google Ads for at være synlige i et konkurrencepræget marked. Men kunne disse udgifter reduceres uden at miste trafik? Med en ambition om at optimere deres digitale markedsføringsstrategi og reducere unødvendige omkostninger, undersøgte IIH Nordic, om det var muligt at flytte en del af de betalte klik over til organisk trafik, og i så fald, hvor meget der kunne opnås.

Resultater

  • Årlig besparelse på et signifikant beløb til Google
  • Omfordeling af det sparede annoncebudget til mere effektive kampagner og initiativer
  • Bedre indsigter og mere retvisende CPC-beregninger

Alternativ tilgang til markedsføringsstrategien

NEYE investerede betydeligt i brandede søgeord, men spørgsmålet om, hvorvidt denne strategi var effektiv – og om organisk trafik kunne overtage de betalte klik uden ekstra omkostninger – var aldrig blevet afprøvet. Kunne NEYE reducere deres forbrug af betalt søgetrafik og samtidig bevare deres synlighed og trafik? Denne problemstilling krævede en dybdegående analyse og et kritisk mindset for at udforske alternativer til den eksisterende strategi.

Ny hypotese udfordrer

Der blev gennemført et eksperiment, hvor brandede annoncer blev deaktiveret i en periode på 14 dage for at måle den organiske trafiks evne til at overtage de betalte klik. Dette skridt krævede ingen ekstra omkostninger for at blive implementeret. Ved første øjekast i rapporterne kunne det se ud til, at SEO ikke kunne kompensere for de pausede annoncer i Google. For at nå frem til en retvisende konklusion krævede det dog en dybere analyse, som IIH påtog sig.

Stigning i organisk trafik uden omkostninger

Tilgangen til arbejdet efter testperioden omfattede en omhyggelig analyse af søgedata fra flere kilder, visualisering af indsigter og en dyb forståelse af målgruppen, som aktivt søgte efter NEYE-brandet. Den metode viste sig at give pote. Organisk trafik voksede markant og overgik forventningerne ved at opfange al den trafik, der ellers ville skulle købes via brandede annoncer i Google Ads. Dette blev opnået uden yderligere omkostninger og udfordrede den almindelige praksis med at investere i brandede annoncer. Eksemplet demonstrerer værdien af analytiske evner og en holistisk tilgang til digital markedsføring, der integrerer SEO og betalt annoncering.

Spildte annoncekroner kan bruges effektivt

Projektet resulterede i betydelige besparelser for NEYE. De gode resultater åbnede også muligheden for at omfordele budgettet fra unødvendige betalte brand-annoncer til mere effektive kampagner og initiativer, ligesom der blev opnået en forbedret indsigt i de reelle omkostninger pr. klik (klikpriser baseret på inkrementel trafik frem for klikpriser rapporteret af platformen selv, altså Google Ads). Overordnet set, en mere effektiv og meningsfuld markedsføringsstrategi.

Datadreven tilgang skaber resultater

IIH Nordics arbejde med NEYE er et bevis på kraften og værdien i datadrevne beslutninger. Ved at udfordre status quo og anvende en integreret tilgang til den organiske og betalte trafik, er NEYE’s digitale markedsføringsstrategi forbedret, og det viser, hvordan virksomheder kan optimere deres annonceudgifter. Denne case understreger vigtigheden af at være nysgerrig, datadrevet og fokuseret på kvalitet – kerneværdier, der driver IIH Nordic fremad.

NEYE findes i Danmark på www.neye.dk og i Sverige på www.neye.se

Relaterede cases