Optimering skaber overskud: Sådan opnåede MandM Direct 85% stigning i overskud med Server-side Tagging

Op til 9% stigning i konverteringer på Facebook

85% stigning i profit og 72% stigning i profit pr. ordre

KPI-tracking i realtid vha. BigQuery Streaming API

Mål

Med tanke på stigende bekymringer om brugeres privatliv ønskede MandM Direct, en fremtrædende online modeforhandler, at overføre tredjeparts-tags fra browseren til deres egen sikre server for at opnå større kontrol over datastrømmene mellem deres analyse- og reklamesystemer. Målet var at forbedre datakvaliteten og at beskytte brugernes privatliv, og samtidig muliggøre evaluering af key performance indicators (KPI’er) næsten i realtid. For at opnå disse mål samarbejdede MandM med IIH Nordic om at implementere server-side tagging med fokus på Google Tag Manager (GTM) og Google Cloud Platform (GCP).

Fremgangsmåde

I første omgang involverede proof of concept en sammenligning af klientbaseret og serverbaseret web measurement for GA4, Google Ads, Floodlight og Facebook på tværs af alle MandM Direct-markeder. IIH Nordic og MandM Directs teams samarbejdede derefter om at implementere server-side-løsninger på alle MandMs syv markeder, og samtidig blev de nyeste funktioner, såsom GTM-serverintegrationer med BigQuery og Firestore, inkorporeret. Det gjorde det muligt for MandM Direct at flytte analysetags og reklametags fra brugernes browsere til deres sikre server, der blev hostet på GCP, hvilket gav MandM Direct kontrol over de data, der deles med hver platform.

Resultater

Implementeringen af serverbaseret GTM inkluderede IP-fjernelse for GA4 på MandM Directs servere i EU, og det minimerede direkte anmodninger mellem brugernes enheder og tredjepartsværktøjer, hvilket betød, at MandM Direct med denne løsning styrker brugernes privatliv.

Desuden opnåede MandM Direct betydelige forbedringer i deres marketingpræstationer ved at implementere serverbaseret GTM. De oplevede op til 9% stigning i målte konverteringer på Facebook på tværs af alle markeder og forbedret Event Matching Quality ved hjælp af Facebook Conversion API. Dette gjorde det muligt for MandM Direct at lægge budgetter på et stærkere grundlag og udføre brand lift tests.

Derudover erstattede IIH Nordic klientbaseret Google Ads- og Floodlight-tagging med en fuldstændig serverbaseret implementering ved hjælp af GA4 event stream for at forbedre datakvaliteten og nøjagtigheden i konverteringssporing.

Desuden integrerede IIH Nordic MandM Directs serverbaserede Floodlight-sporing med produktsmarginer gemt i Firestore. Dette gjorde det muligt for MandM Direct at optimere Search Ads 360-kampagner baseret på fortjeneste i stedet for omsætning ved at levere budsignalere, der bedre afspejlede deres bundlinjemål. Mens omkostningerne forblev konstante, oplevede MandM Direct en stigning på 85% i samlet fortjeneste og en forøgelse på 72% i fortjeneste pr. ordre (MoM).

For at overvåge vitale forretnings-KPI’er i realtid brugte IIH Nordic GTM Server-Sides BigQuery Streaming API. Kombineret med Looker Studio gjorde denne kraftfulde integration det muligt for MandM Direct at vurdere essentielle marketing- og fejl-KPI’er i realtid, hvilket gjorde dem i stand til hurtigt at tilpasse deres strategi for at udnytte nye tendenser og imødegå udfordringer. Ved at erstatte deres tidligere realtidsovervågningssystem med en skræddersyet løsning sparede MandM Direct omkostninger og fik mere fleksibilitet og detaljerigdom i den indsamlede data ved hjælp af GA4’s eventbaserede datamodel.

For at opsummere har den succesfulde overgang til GA4 og serverbaseret GTM gjort det muligt for MandM Direct at forbedre datasikkerhed, datakvalitet og realtidsvurdering af KPI’er på tværs af alle markeder. De er nu godt rustet til at fortsætte deres vækst og succes i de kommende år.


By teaming up with IIH Nordic and adopting server-side GTM, we’ve unlocked valuable insights and enhanced our data privacy. These changes have future proofed our tracking and empowered the MandM marketing teams to make better informed decisions based on more reliable data.

Tom Goode, Customer and Ecommerce Director, MandM Direct

Relaterede cases