Der er kamp om kunderne online. Derfor er det helt afgørende at forstå og udnytte de rette strategier for at skille sig ud. Den udfordring stod virksomheden Smartphoto overfor, og de henvendte sig derfor til IIH Nordic for at få hjælp til at øge den organiske trafik. Smartphoto sælger fotoprodukter, som kunderne selv kan designe online, og virksomheden er repræsenteret i hele Europa. Fokus var på deres finske site med målet om at øge den organiske trafik dagligt med 10 klik for udvalgte URL’er samt en 10 % stigning i konverteringer.
Resultater
- 71,93 % stigning i klik pr. dag
- 36,4 % stigning i det samlede antal klik på specifikke URL’er
- Flere sider øgede antallet af klik med mere end 100 %
Benspænd skaber udfordringer
Smartphotos vigtigste sæson er julen, hvor mange bestiller personlige gaver til venner og familie. Den største udfordring bestod derfor i at udnytte denne periode optimalt. Det betød, at der skulle laves forudsigelser om, hvilke sider man forventede blev mest populære, samtidig med at der skulle laves en plan for, hvordan siderne skulle forbedres. Det krævede en dybdegående forståelse af målgruppens behov samt en omhyggelig optimering af indholdet på tværs af hele kunderejsen.
I dette arbejde var det begrænset, hvad der kunne ændres og implementeres på de finske sider. Rammerne for sidernes udformning var meget snævre, og det gjaldt om at få mest muligt ud af det nuværende indhold og optimere det på bedste vis.
Forbedring af brugeroplevelsen med målrettet indhold
Processen omkring optimering af indholdet tog udgangspunkt i en analyse af Smartphotos nuværende sider. Rent praktisk blev der lavet en prioriteret liste over de sider, man forudså ville blive populære i julesæsonen. Prioriteringen blev lavet ved at vurdere prognoserne, se på historiske data og analysere siderne for at finde ud af, hvor der var behov for optimeringer, hvilket indhold der skulle være til stede for kunderne, og hvor i salgstragten kunderne befandt sig. For eksempel blev der implementeret flere inspirationsrelaterede søgeord på kategorisider for at matche målgruppens søgeintentioner.
Imponerende stigning i organisk trafik efter SEO-optimering
Strategien til søgeordsoptimering og forbedring af indhold resulterede i markante forbedringer på Smartphotos site. Efter implementeringen af optimeringerne oplevede Smartphoto en imponerende stigning i klik på 71.93 % i løbet af de efterfølgende fire uger. Derudover steg den gennemsnitlige placering af disse sider fra 8.26 til 6.1. I perioden november 2023 til januar 2024 oplevede de optimerede URL’er en samlet stigning i klik på 36.4 %.
Arbejdet med Smartphotos finske sider demonstrerer effekten af en målrettet SEO-strategi, selv når stramme tekniske rammer begrænser muligheden for at være kreativ. Ved at fokusere på brugerintention og nøje udvalgte søgeord blev de overordnede mål om at øge konverteringer og trafik nået, og samtidig blev der skabt en markant forbedring af brugeroplevelsen.