GA4 er ikke bare “en ny Google Analytics”.

Steen Rasmussen

3 min. læsetid

Google Analytics og migrering

Vi starter med spørgsmålet til en million: Er Google Analytics blevet ulovligt? 

Det korte svar er: Nej!

Men hvis I stadig er i tvivl, om I benytter jer af den lovlige model, står vi står til at rådgive jer.

Derefter kommer det næste spørgsmål: Har du overhovedet migreret til Google Analytics 4? For mange hænger spørgsmålet i luften som en lille irriterende myg, der kredser omkring dig om aftenen, når du har lagt hovedet på hovedpuden og slukket lyset.

For enten er man i stadigvæk i tvivl om man skal flytte, man har lige flyttet og bruger det ikke, eller man er en af de meget få udvalgte, der har set lyset, fanget magien og fattet pointen. 

For som udgangspunkt skal man selvfølgelig migrere. 

Det handler nemlig for en gang skyld ikke bare om “gammel data på nye flasker”, men om en for Google helt ny måde at både anskue, indsamle og ikke mindst aktivere data på. 

Det nye Google Analytics

Hvor Universal Analytics fokuserede mest på at leverer store variationer omkring det indsamlede data med utallige rapporter, metrics og dimensioner, så vender GA4 langt hen af vejen denne tankegang på hoved og fokusere i stedet på kvalitet fremfor kvantitet. 

Traditionelt har vi jo vurderet kvaliteten af vores analytics opsætning på hvor mange, og hvor store dashboard vi har kunne have hængende for at imponere og intimidere vores medarbejder med bredde i vores indsigt. 

Det er efterhånden meget få ting, vi ikke har lavet dashboard for. Men det betyder ikke altid at dashboarded har en værdi, der matcher den tid det kræver at bygge det. For rigtig tit mangler kobling mellem data og forretning, og dashboarded når aldrig at blive andet end en konstant reminder om forspildte muligheder. 

Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være længere. For selvom Google Analytics 4 er en analytics platform fra Google, så stopper sammenligningen med Un reelt også der eftersom de bortset fra navnet har flere forskelligheder end ligheder. 

Hvor Universal Analytics fokuserede at nærmest som udgangspunkt at give alt mere og mindre værdifuld data, så er idéen med GA4, at vi i stedet selv definere hvad det er der er betydningsfuld for vores forrertning og ikke bruger så meget tid på at indsamle ting, som aldrig bliver brugt. Fordi der netop er denne fokus bliver det en forretningsmæssig overvejelse at sætte analtyics op og ikke bare endnu et teknisk it projekt. Derfor kræver det også et mindshift i forhold til en mere kommerciel tilgang til data. 

Med GA4 handler analytics nemlig om hvordan vores digital aktiviteter understøtter den forretningsmæssige strategi, og ikke om hvor mange besøgende der har været på hjemmeside.   

Men det stopper ikke bare med at vi får mulighed at måle den kobling i endnu et dashboard. En af de mest spændende forretningsmæssigt muligheder i GA4 handler nemlig om muligheden for direkte at koble Google Analytics sammen med andre systemer, så det automatisk kommunikere med andre systemer, så de bliver opdateret direkte baseret på de besøgendes adfærd på sitet eller appen. Det kan være placering i segmenter, personalisering af budskaber eller opdatering af CRM systemer omkring behov og ønsker.  

På den korte bane handler det bare om at komme i gang. Ikke med en standard migrering eller opsætning, men en forretningsmæssige forankret ny virkelighed.

Og fik vi nævnt, at GA4 ikke er ulovligt? Vi henviser til vores Q&A, hvis I stadig har spørgsmål til lovgivningen om Google Analytics.

Steen Rasmussen

Digital Strategist & Co-founder

Vi har hjulpet nationale og internationale virksomheder.

“Rådgivning giver kompetencer til samarbejdspartnere”

IIH har hjulpet os med generel viden om AdWords og vi har samtidig fået konkrete tips til små ændringer, som kan optimere vores annoncer.

Kasper Hare Jensen

IT-R

Vi holder dig up to date.

AI i Digital Marketing: Hvorfor menneskelig ekspertise stadig betyder noget i automatiseringens tidsalder 

Den hastige udvikling af AI-teknologi inden for digital marketing har skabt både begejstring og bekymring blandt branchefolk. … se mere

Læs vores analyse om AI´s brug i kampagneoptimering.

SEO-nyheder: December 2024

Året er afsluttet med betydelige udviklinger inden for SEO og søgemaskiner, der sætter retningen for 2025. Her … se mere

Få overblik over december måneds største SEO-nyheder

Fremtiden for Digital Marketing: De største trends i 2025

Når vi træder ind i 2025, føles digital markedsføring som at stå på tærsklen til noget stort. … se mere

Vær på forkant med næste års trends indenfor digital marketing

Hold dig opdateret med IIHs nyhedsbrev.

Modtag ny viden, vores bedste tips og tricks og invitationer til spændende events – direkte i din indbakke.