Seneste nyt om GA4 – September 2023.

Google Analytics 4 udvikler sig hele tiden, og vi samler hver måned op på de nyeste opdateringer for at hjælpe dig med altid at være et skridt foran på analytics-fronten.

Lad os komme i gang!

En ny anbefaling om consent mode

Hvis du har integreret consent mode via gtag.js, Google Tag Manager eller Google Analytics for Firebase SDK og opdager, at Google-tags eller din Consent Management Platform (CMP) måske begrænser cookieless pings, er der noget, du bør vide:

Du vil nu få en besked om at fjerne blokeringen af cookieless pings. Hvorfor? Fordi det gør det muligt for Google Analytics 4 at bruge Machine Learning (ML) til at forstå og modellere adfærden hos brugere, der vælger ikke at acceptere analytics-cookies. Hvad er resultatet? Et mere omfattende billede af din målgruppe.

Når blokeringen er fjernet, kan GA4 integrere adfærdsmodellering, når modelkvaliteten tillader det, hvilket giver dig en rigere indsigt. 


Nu kan du eksportere brugerdata til BigQuery

Før kunne man ikke eksportere brugerdata til BigQuery, og det var da ærgerligt, ikke? Det kan man heldigvis nu! Via den allerede eksisterende BigQuery-connector kan du eksportere brugerdata og aktivere et nyt sæt tabeller, hvor hver række repræsenterer en unik bruger. Du kan aktivere denne eksport fra siden BigQuery Links i GA4-styresystemet. Det nye sæt tabeller har brugerdefinerede felter, herunder: 

  • Nuværende målgrupper 
  • Lifetime Value (LTV)
  • Forudsigende scorer for købs- og churn-sandsynligheder
  • Brugeregenskaber
  • Enhedsdetaljer og geografiske detaljer

Nedenfor kan du se muligheden for daglig eksport af brugerdata.

BigQuery Studio by Google

I dag er virksomheder begyndt at anerkende værdien af at udvinde deres egne data for at få rigere og dybere indsigt. Faktisk viser en undersøgelse fra NewVantage, at 97,2 % af større organisationer verden over investerer i at udnytte potentialet i big data og kunstig intelligens. 

Dette øgede fokus på datadrevet indsigt passer perfekt sammen med introduktionen af Googles nyeste tjeneste, BigQuery Studio, som er en dynamisk tilføjelse til Google Clouds data analytics suite. Det her innovative værktøj giver teams mulighed for problemfrit at få adgang til data, uanset hvor de er, samtidig med at det indeholder forbedrede kontroller til styring, regulering og compliance. Værktøjet strømliner rejsen fra dataimport og forberedelse til analyse, udforskning, visualisering og strækker sig endda til ML-træning og vurdering.

Med BigQuery Studio kan du:

  • Bruge SQL, Python, Spark eller naturligt sprog direkte i BigQuery og problemfrit udnytte disse kodeaktiver på tværs af Vertex AI og andre specialiserede arbejdsgange.
  • Anvende best practice for softwareudvikling som CI/CD, versionshistorik og kildekontrol til dataaktiver, hvilket fremmer forbedret samarbejde.
  • Opretholde konsekvente sikkerhedspolitikker og få værdifuld governance-indsigt via indbyggede funktioner som data lineage, profilering og kvalitetsvurdering, alt sammen fra BigQuery.

Forbedret funktionalitet med det nye Google Tag

I den seneste Google Tag-opdatering er der kommet en værdifuld tilføjelse i form af variablen for event- og konfigurationsindstillinger. Denne forbedring giver mulighed for effektiv genbrug af almindelige konfigurations- og eventparametre.

Lad os se nærmere på disse nye funktioner:

Google Tag: Eksempel på konfigurationsindstillinger fra Google: Denne funktion giver dig mulighed for at definere parametre på konfigurationsniveau, når Google-tagget indlæses. Hvis din hjemmeside f.eks. henvender sig til et mangfoldigt, flersproget publikum, kan du nemt segmentere dem efter sprogpræferencer. Ved at oprette en konfigurationsvariabel med en sprogparameter kan du anvende den på tværs af dine Google-tags, hvilket eliminerer behovet for manuelle opdateringer.

Google-tag: Eksempel på eventindstillinger fra Google: Med denne variabel kan du angive parametre på eventniveau for at inkludere yderligere data med en GA4-event. Forestil dig, at du kører et udsalg i din onlinebutik og ønsker at spore brugen af en rabatkode. I stedet for individuelt at tilføje en rabatparameter til hvert tag, kan du effektivt genbruge den ved hjælp af Google-tagget: Variabel for eventindstillinger.

Disse nye muligheder strømliner administrationen af konfigurations- og eventparametre betydeligt og giver en mere effektiv og tidsbesparende tilgang til optimering af din analysestrategi.

Hvis du vil vide mere om disse nye muligheder, kan du finde linket til meddelelsen, flere detaljer om Google Tag-konfigurationer og flere oplysninger om eventindstillinger.

Brug for hjælp til Data & Insights?

ACTIVATE – optimér kunderejsen og opnå bedre resultater med AI

Optimér jeres performance med datadrevet beslutningstagning. Se, hvordan vi hjælper jer med at få mest muligt ud af jeres viden om kunderne med AI.

AI kursus

Accelerér jeres brug af AI inden for digital marketing med vores kursus i generativ AI. Vi hjælper jer med at få det fulde udbytte af AI-værktøjer som ChatGPT, så I nemmere kan løse jeres marketingopgaver.

Google Marketing Platform

Hos IIH har vi i mange år hjulpet virksomheder med brugen af Google Marketing Platform, og vi ved, hvad der skal til, for at få det maksimale ud af platformen, så I kan slå jeres konkurrenter og skabe resultater, der kan mærkes.

Vi har hjulpet nationale og internationale virksomheder.

“Tilfredshed med kompetencer i web analytics”

IIH har aldrig skuffet når det kommer til viden og faglig kompetente medarbejdere indenfor Web Analyse. Vi har været meget tilfredse med det leverede arbejde!

Christian Iversen

One.com

Vi holder dig up to date.

Spændende nyheder fra Meta-universet!

Vi har spottet en ny feature, som vi tror kan blive ret interessant for din annoncestrategi: Meta … se mere

Blogpost graphics (10)

Læs om den nye integration der gør samarbejdet mellem Meta og GA4 bedre

SEO – Nyheder: Februar 2025

Denne måneds store nyheder handler om intensiveret konkurrence mellem søgemaskiner og banebrydende AI-funktioner. Her er de tre … se mere

seo-news_feb25

Læs om de seneste SEO-nyheder og tilpas din egen SEO-strategi

Programmatic SEO: Sådan skaber du relevant indhold i stor skala

SEO er i konstant forandring, og Programmatic SEO (pSEO) gør det muligt at skabe store mængder SEO-indhold … se mere

Blogpost graphics (8)

Lær hvordan din virksomhed kan skaber indhold i stor skala

Hold dig opdateret med IIHs nyhedsbrev.

Modtag ny viden, vores bedste tips og tricks og invitationer til spændende events – direkte i din indbakke.