Tag dine data tilbage med GA4: The Recapture Solution.

At overholde privatlivsstandarder og at være GDPR-compliant kommer med et stort ansvar ift. at navigere i de forhindringer, der kan opstå som følge af manglende data. Det kan beskrives som både et skjold og et sværd, der beskytter brugernes privatliv, mens der navigeres i labyrinten af manglende data.

En af de udfordringer, der opstår, når der ikke gives samtykke til cookies, er spørgsmålet om, hvorvidt den indsamlede data er pålidelig. En overfladisk undersøgelse af almindelig GA4-rapportering kan vise en tilsyneladende tilfredsstillende dataindsamling, men det er desværre langt fra sandheden. Dataene er kun fra brugere, der har givet samtykke til cookies, og dermed mangler en væsentlig del af trafikken på din hjemmeside. Findes der så en løsning? Heldigvis – vi er stolte af at kunne introducere Recapture. Missionen er ligetil; at afbøde datatab i GA4. Recapture er udviklet til at modvirke survivorship bias og skabe et holistisk billede af dine data ud fra en tilgang, som sætter privatlivsstandarder og GDPR-regler først.

Hvordan kan Recapture hjælpe dig?

Recapture er en løsning, der er udviklet af IIH Nordic, og som er skræddersyet til GA4 ved hjælp af Google Cloud Platform og GTM Server-Side. Hvis du ikke adresserer manglende data i GA4, vil de rapporter du modtager være begrænset af survivorship bias. Derfor vil enhver indsigt du opnår og enhver beslutning du træffer altid favorisere brugere, der har givet samtykke til cookies. Dermed afspejler din GA4-implementering ikke din website-trafik som den i virkeligheden er. Recapture løser survivorship bias-dilemmaet ved uigenkaldeligt at anonymisere dataindsamlingen, når brugerne afviser statistiske cookies. Det betyder, at du kan få adgang til data på hver enkelt session fra både samtykkende og anonym trafik, enten separat eller kombineret. Recapture giver et holistisk overblik over dine data og gør dig i stand til at træffe velinformerede forretningsbeslutninger.

Hvordan fungerer Recapture?

Recapture udnytter de nyeste GA4- og GTM-funktioner, og IIH Nordic har tilføjet sin egen tekniske og analytiske ekspertise til det for at løse udfordringerne med manglende data i GA4. Den anvender en holistisk tilgang, der kombinerer flere nøglekomponenter:

Consent Mode: Recapture bruger Googles Consent Mode, som er et vigtigt element i en privatlivsbevidst Google Analytics-implementering. Consent Mode gør det muligt for websites at tilpasse sporingsadfærden baseret på brugernes samtykkepræferencer. Det giver dig mulighed for at indsamle data i overensstemmelse med privatlivsbestemmelser som ePrivacy ved at sikre, at du respekterer brugernes valg vedrørende cookies.

GTM Server-Side: Recapture udnytter Google Tag Manager (GTM) Server-Side til at behandle data. GTM Server-Side udvider funktionerne i GTM, så du kan flytte sporingsprocesser til en EU-baseret server, som du kontrollerer. Dette stykke teknologi er afgørende for at modvirke annonceblokkere, forbedre datapålideligheden og redigere eller fjerne følsomme datapunkter, før du deler dem med Google. Desuden tilføjer GTM Server-Side en nødvendig fleksibilitet til din infrastruktur, der udstyrer dig med den smidighed, der er nødvendig for at navigere i det stadigt skiftende privatlivslandskab.

IIH Nordics Recapture Service: For at strømline processerne med anonymisering, redigering og fjernelse og dermed beskytte dine brugeres privatliv, har IIH Nordic udviklet en specialiseret tjeneste. Denne tjeneste giver dig mulighed for at konfigurere, hvilke datapunkter der indsamles, og hvordan de indsamles. Denne evne er afgørende for at overholde juridiske standarder og opfylde forretningskrav vedrørende din GA4-dataindsamling.

Self-hosting af GTM-scripts: For yderligere at afbøde potentielle datatab inkorporerer Recapture self-hosting af GTM-scripts. Denne self-hosting-strategi minimerer indflydelsen fra ad blockers og sikrer, at dine sporingsscripts udføres – selv i tilfælde, hvor traditionelle tredjepartsscripts kan være blokeret.

Ved at kombinere disse elementer udmærker Recapture sig ved at bygge bro over manglende data og dermed sikre dine datas kvalitet. Det spiller sammen med GA4 og sikrer, at du har adgang til omfattende data, samtidig med at du opretholder brugernes privatliv og overholder databeskyttelsesreglerne.

Hvad er fordelene ved Recapture?

  • Mere præcise indsigter: Recapture hjælper dig med at overvinde survivorship bias og med at få en mere fuldendt forståelse af brugernes adfærd.
  • Forbedret beslutningstagning: Med Recapture kan du træffe informerede beslutninger om din virksomhed baseret på et komplet og unbiased billede af dine data, hvilket åbner for kommercielle muligheder med GA4.
  • Øget omsætning: Ved at forstå dine kunder bedre kan du forbedre dine produkter og tjenester, hvilket fører til øget omsætning.

Fuldkommen GDPR-compliance med GA4

Med Recapture er det muligt at fortsætte med at indsamle alle trafikdata på din hjemmeside uden at gå på kompromis med cookie- og privatlivspolitikker. Recapture-tjenesten fra IIH Nordic er udformet til at overholde de 7 retningslinjer, som de franske databeskyttelsesmyndigheder CNIL har skitseret specifikt for Google Analytics. Recapture er blevet uafhængigt gennemgået af et førende dansk advokatfirma, der er specialiseret i GDPR og Cookie Compliance.

Alt i alt er Recapture en kraftfuld GA4-udvidelse, der kan hjælpe dig med at overvinde survivorship bias og udnytte den fulde værdi af dine data ved at genvinde det, du har mistet. Recapture vil give dig de indsigter, du har brug for til at optimere dine marketingbudgetter og tage kontrollen over dit indhold tilbage.

Hvis du vil fremtidssikre din virksomhed vha. pålidelig dataindsamling, og hvis du er klar til at træffe velinformerede, datadrevne beslutninger, så er Recapture et must for din forretning.

Brug for hjælp til Data & Insights?

ACTIVATE – optimér kunderejsen og opnå bedre resultater med AI

Optimér jeres performance med datadrevet beslutningstagning. Se, hvordan vi hjælper jer med at få mest muligt ud af jeres viden om kunderne med AI.

AI kursus

Accelerér jeres brug af AI inden for digital marketing med vores kursus i generativ AI. Vi hjælper jer med at få det fulde udbytte af AI-værktøjer som ChatGPT, så I nemmere kan løse jeres marketingopgaver.

Google Marketing Platform

Hos IIH har vi i mange år hjulpet virksomheder med brugen af Google Marketing Platform, og vi ved, hvad der skal til, for at få det maksimale ud af platformen, så I kan slå jeres konkurrenter og skabe resultater, der kan mærkes.

Vi har hjulpet nationale og internationale virksomheder.

“Bliv i stand til at forstå og bruge digitale værktøjer”

IIH Nordics indsigt i anvendt online effektmåling har hævet SAS Online’s forståelse og brug af WebTrends til langt mere målrettede højder.

Andreas Pettersson

SAS

Vi holder dig up to date.

IIH Nordic anerkendt med 11 nomineringer til European Search Awards 2025!

Med hele 11 nomineringer til årets European Search Awards cementerer IIH Nordic sin position blandt de førende … se mere

Blogpost graphics (10)

AI og data: Vores vinderformular

SEO – Nyheder: Marts 2025

Fra algoritmiske rystelser til AI-drevne gennembrud – marts har været præget af ny teknologi og markante ændringer … se mere

seo-news-mar25

Vores SEO-eksperter giver dig overblik over marts' vigtigste nyheder og opdateringer

Landing Page Experience: Hvad betyder Googles seneste opdatering for dine Google Ads kampagner?

Google har netop annonceret en ny opdatering, der sætter endnu større fokus på brugeroplevelsen på landingssider. Hvis … se mere

Blogpost graphics (11)

Optimer dine Google Ads: AI-drevne landingssider der konverterer!

Hold dig opdateret med IIHs nyhedsbrev.

Modtag ny viden, vores bedste tips og tricks og invitationer til spændende events – direkte i din indbakke.